Dela nyhet
Medlemsbrev 20/21
20 aug 2020
Välkommen till en ny spännande och rolig säsong med Halmstad Handboll 2020/2021!
Hej medlem eller blivande medlem i vår förening!
Här kommer en första information från styrelsen och kansliet inför säsongen 20/21
- Ny styrelse
På det extra årsmötet den 9 juli 2020 valdes en ny styrelse för säsongen 20/21:
Ulrika Cederberg - Ordförande
Henrik Borgström - Vice ordförande
Jerker Modeér - Kassör
Tova Persson - Sekreterare
Gert Karlsson - Ledamot
Anna Holmqvist - Ledamot
Tomas Lennartsson – Ledamot
Vi i styrelsen ser tillsammans med er fram emot den kommande säsongen och dess utmaningar i Halmstad Handboll!
- Kansliet
Vår kanslist Ulrika Pihl finns till er tjänst när det gäller medlemsfrågor och administration. Kansliet ligger på andra våningen i Halmstad Arena.
Kansliets öppettider och kontaktuppgifter finns på hemsidan. Hör gärna av er innan så att ni vet att Ulrika är på plats, om ni planerar att titta in. Så här i början på säsongen är det alltid full fart på kansliet när allt skall komma i ordning, vi ber om förståelse för att kansliet inte alltid kan svara eller återkoppla direkt. I vissa frågor behöver kansliet också vara i kontakt med styrelsen innan återkoppling.
- Covid-19 och handboll
Halmstad Handboll kommer att förhålla sig till Svenska Handbollsförbundets rekommendationer och riktlinjer. Vi kommer att anpassa vår verksamhet efter detta! Vi är glada över att vi kan ”leva”, träna och spela handboll igen! Det är otroligt viktigt nu när säsongen kör i gång att vi inte släpper på de riktlinjer vi ska förhålla oss till. Har vi spelare som inte vill spela match så är det helt okej. Det ska vara roligt att träna och spela handboll och inte förknippas med osäkerhet.
Styrelsen och Kansliet publicerar information från svenska handbollsförbundet på vår hemsida, håll er uppdaterade!
- Belastningsregister
Som ett led i arbetet för att upprätthålla en trygg miljö i föreningen, så arbetar Halmstad Handboll för att stärka barns och ungas skydd mot sexualbrott och andra brott. En del i detta arbete innebär att föreningen regelbundet kommer att begära in registerutdrag från polisens belastningsregister från samtliga tränare och ledare.
Alla i Halmstad Handboll som har uppdrag eller tilldelas uppgifter som innebär direkt eller regelbunden kontakt med barn skall alltså begära ut registerutdrag ur polisens belastningsregister.
Bestämmelser gällande detta återfinns hos Sveriges Riksdag under Dokument & lagar i;
--> Lag (2013:852) Om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn samt också hos polisen under Tjänster och tillstånd - Belastningsregistret --> Övrigt arbete med barn. Registerutdraget får inte vara äldre än 1 år. Personen får ej vara dömd för något av de brott som registerutdraget tar upp.
Uppdatering av registerutdrag från föreningens ledare m.fl. pågår i nuläget, men notera att det inte finns någon anledning att misstro någon av föreningens befintliga ledare! Uppdateringen kommer fortsättningsvis att ske årligen.
Vår gemensamma medverkan bidrar till en trygg miljö för alla aktiva i föreningen.
Bilden visar Barnens Spelregler - läs mer på https://barnensspelregler.se
Vid frågor eller synpunkter vänligen kontakta styrelsen.
- Ekonomi
Förra säsongen startade i lite ekonomisk uppförsbacke men vi hämtade oss efter att alla utgifter setts över. Medlemsavgifterna ligger nu på acceptabel nivå inför denna säsong. Vi har dock sänkt träningsavgiften för några av lagen.
Vi kommer inte ha några försäljningar som går direkt till föreningen förutom Bingolotters uppesittarlott till jul - här kommer hela försäljningen att gå till föreningen. Ev. andra försäljningar kommer lagen själva att få hålla i och organisera, de inkomsterna behåller lagen också själva. Varje lag har ett lagkonto som administreras av kansliet.
Många undrar vart pengarna tar vägen, vi kan garantera att pengarna går direkt till verksamheten, och det finns inga dolda utgifter. Det finns många kostnader som man inte tänker på i form av t.ex. material, domare, utbildning av ledare och kansli. Till detta kan vi även tillägga att Halmstad Handboll under kommande säsong inte kommer ha några avlönade tränare, utan det är bara vår kanslipersonal som kommer ha lön. Vi kommer fortsatt vara helt transparenta kring Halmstad Handbolls ekonomi och ge våra medlemmar information.
När det gäller sponsorer så tackar vi dem som ställer upp år efter år. Vi är väldigt tacksamma att ni hänger i och tror på alla i Halmstad Handboll.
Vi säger dock inte nej till nya sponsorer så känner du någon eller är du själv intresserad att sponsra klubben så hör av dig till: styrelsen@halmstadhandboll.se
- Halmstad Handboll Cup - Inställd pga Covid -19
Den 19 - 20 september skulle Halmstad Handboll genomfört Halmstad Handboll Cup för andra året. Halmstad Handboll har valt att ta det säkra före det osäkra och ställer in årets cup. Vi hoppas nu på nästa års cup som kommer köras i mitten av september 2021. Se också separat information om cupen.
- Samarbetet mellan Halmstad Handboll och HK Drott
Sedan några år tillbaka har Halmstad Handboll och HK Drott ett samarbetsavtal. Vi ser idag hur många av Halmstad Handbolls ungdomsspelare spelar i HK Drott, och vi vill fortsätta utveckla våra lokala spelare från de egna leden! Här finns en enorm kraft!
Vi kommer även under denna säsong ha ett nära samarbete med HK Drott på seniornivå där Halmstad Handbolls lag nu spelar i Dam div 2 och Herr div 3. På detta sätt skapar vi en ”röd tråd” och tydlighet gentemot spelarna och det tror vi också är vägen till nya framgångar för handbollen i Halmstad. Styrelsen kommer fortsätta som förra året att ha ett antal gemensamma styrelsemöten tillsammans med HK Drott för att ytterligare stärka vårt samarbete.
- Actic
Vi har inför säsongen slutit ett avtal med Actic tillsammans med Drott. Våra ungdomsspelare, ledare och stödmedlemmar får köpa träningskort för 1 500 kr/medlemskap. Kortet gäller på Actics tre anläggningar samt på badhuset. Mer information kommer i separat inlägg.
- Medlemsdag på Stadium
Inom kort kommer information om medlemsdag på Stadium, där det finns möjlighet att köpa medlemskläder. Den ska, enligt nuvarande planering, bli av någon gång i början av september. Håll utkik efter information.
- Våra ledare
Den 12 september har vi vårt första möte med våra helt ideella ledare, som gör ett fantastiskt arbete ute i hallarna med era barn och ungdomar. Alla ledare lägger mycket tid på att träna våra barn- och ungdomar, och vi vill be er att stötta dem i sitt arbete. I lagen behöver de hjälp av alla de slag t.ex. administratörer, försäljningar, hjälp med kiosk, tvätt - ja, listan kan göras lång. De är tacksamma för all hjälp de kan få! TACK!
- Funktionärsutbildningar
För att era barn skall kunna delta i matcher och seriespel behövs en del funktioner runt omkring.
Hallbokningar, matchplaneringar och tillsättning av domare sköter föreningen och kansliet.
För att matcherna skall fungera behöver vi hjälp av er föräldrar. Inom kort kommer en inbjudan till sekretariats- /funktionärsutbildningar. Det är mycket önskvärt att en förälder till varje barn/ungdom deltar i någon av utbildningarna. Ni föräldrar behövs!
- ”VI-KÄNSLA” i hela föreningen!
Våra äldre lag är redan igång med sin träning och de yngre startar under de närmsta veckorna. Vi ser alla fram emot säsongen som vi hoppas blir till den bästa hittills. Vi är en stor förening och vi kommer försöka fortsätta arbetet med att skapa en ”Vi-känsla” bland våra medlemmar. Besök gärna våra sociala medier på Facebook och Instagram, och sänd gärna in händelser som vi kan publicera via dessa kanaler. Tack för ditt bidrag!
Information ifrån oss kommer genom medlemsbrev ett antal ggr om året i syfte att hålla er uppdaterade!
Har ni frågor om verksamheten och det sportsliga kontakta styrelsen.
E-post till hela styrelsen är: styrelsen@halmstadhandboll.se
NU KÖR VI HALMSTAD HANDBOLL! TILLSAMMANS!
Styrelsen